Bechdel-testen

Der raser en debat om vores svenske broderfolks brug af Bechdel-testen for tiden.

Kort fortalt er der en skævvridning af de roller mænd og kvinder bliver tildelt i film og andre medier. Der er en tendens til at mænd har interessante roller, mens kvinder bliver statister eller hepper på mændene.

Bechdel-testen går i al sin simpelhed ud på, om en film indeholder en scene, hvor to kvinder taler sammen – om andet end mænd.

Overraskende mange film har ikke den slags scener. Debatten går på om testen giver nogen mening og om det bør markeres med en selvstændig mærkning. Uden at skulle gøre mig klog på den diskussion, blev jeg lidt nysgerrig.

Gad vide om mine egne romaner kan bestå Bechdel-testen?

Hurtigt – til forfatterhulen!

(Na-na-na-na-na-na…)

——
Jeg havde forventet at Bobs Saga ville dumpe testen, men den opfylder faktisk kravene.
Her et eksempel fra bind 3:

Lillith åbnede langsomt øjnene igen og strakte sig.
Jube stod og betragtede hende, mens Samore og Jebel knælede ned et stykke væk.
Lillith blinkede til pigerne og kom på benene.
”Jeg er sulten. Lad os jage.”
Jube smilede.

Det er ikke en dyb samtale, og den er hurtigt overstået, men den opfylder kravene og Bobs Saga har altså dermed bestået Bechdel-testen.

.
.
.
.
.
.
.

——

I Fordærv følger vi den mandlige lærer Gregers igennem hele historien. Selv om der optræder en del kvinder og piger, er der ikke en scene, hvor han betragter to kvinder have en samtale.

Fordærv dumper Bechdel-testen.

.
.
.
.
.
.
——

Her følger vi sosu-hjælperen Anita og hendes oplevelser på Holmegårdens afdeling C – demensafsnittet.

Allerede i første kapitel har hun en samtale med afløseren Rikke, og kvinderne er massivt til stede i historien.

Hvor de gamle visner består Bechdel-testen med blafrende faner.

.
.

.
.
.
.
.
.
.
——

I Moln optræder adskillige kvindelige hovedpersoner, der har samtaler med andre kvinder.

Allerede i første afsnit af første historie møder vi bogopsætterne Sabrina og Henriette.

“Hvor pokker er 79.65? Reolen går op til 78, men den nederste hylde er tom?” Sabrina satte irriteret hænderne i siden.
Henriette så op over den stak bøger, hun bar i hænderne.
”De står på den anden side af reolen. Den nederste hylde sidder ikke ordentlig fast, så bøgerne falder ud, hvis de står der.”

Faktisk har fem ud af de ni historier piger i hovedrollerne, så Moln – Jorden Husker består Bechdel-testen med stående ovation.

.
.
.
.
.
.
.
——

Bunker 137 foregår i en bunker under 2. Verdenskrig, hvor en lille gruppe SS-soldater har søgt tilflugt under de allieredes fremrykning.

Der er ingen kvinder til stede pga. den historiske baggrund.

Der optræder noget, der med lidt god vilje kunne være en pige, der fører en samtale, men hun henvender sig til en SS-soldat.

Bunker 137 dumper Bechdel-testen med et brag.

.
——

I Hospitalet følger vi Jonas, der er kommet slemt til skade og ligger på hospitalet i kritisk tilstand. Historien fortælles fra hans synsvinkel og selvom der optræder sygeplejersker, andre patienter, eks-kærester og hans mor, taler de ikke hen over hovedet på ham i sengen.

Eller jo – men så taler de om hans skader.

Hospitalet dumper Bechdel-testen på trods af en ret markant kvinde-rolle, der optræder igennem store dele af romanen.

.
——

Så – ud af ni romaner består de seks altså Bechdel-testen (jeg brugte kun et eksempel fra Bobs Saga), mens de tre der dumper gør det enten af hensyn til den historiske baggrund eller på grund af synsvinklen.

Gad vide om jeg kan markedsføre mig selv med det? 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Debat, Forfatterskab og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *