Vi iler videre i temaugen. Fra thriller-mysterie til rædsel i rummets dyb.
Dead Space er et FPS med horrorelementer frem for et koncentreret horrorspil. Det foregår i en fjern fremtid, langt, langt ude i rummet og kombinerer forskellige genrer, selvom hovedvægten er lagt på dine evner til at ramme plet. Der er elementer af rollespil, selvom de er begrænset til at fordele optjente skill-points mellem forskellige våben og din rumdragt.
Historien:
Du er Isaac Clarke, rummekaniker, og dit crew er på vej til kæmperumskibet Ishimura på en rutinemission (Ha!). Da deres lille shuttle ankommer til Ishimura, viser det sig hurtigt, at der er noget helt galt. Ishimura er tydeligt beskadiget, der er ingen radiokontakt til broen og en ildevarslende stemning breder sig. Efter en hård landing viser det sig, at Ishimura tilsyneladende er blevet forladt, for der dukker ikke nogen op for at tage imod dem. Ubevæbnet og alene må stakkels Isaac gennemsøge det gigantiske, mørke rumskib for at finde overlevende eller i det mindste opklare, hvad der er gået galt.
Det praktiske:
Når man skal spille et horrorspil er starten altafgørende for oplevelsen. Heldigvis ligger Dead Space meget nerverpirrende ud. At vandre rundt uden våben i bedste survivalhorror stil giver et adrenalinkick og får dig helt ud på kanten af stolen. Efter et par solide chok finder man dog våben og ammunition, og kan herefter skyde tilbage på de rædsler, man støder på. Mangel på ammunition er dog et stort problem, hvilket styrker horroraspektet – altså en god ting.
Rædsler kan dukke op overalt og lydsiden er rigtig effektiv med fjerne klageskrig, der ekkoer igennem gangene og skrattende transmissioner fra skibets sidste timer.
Dead Space prøver meget at være mere end blot et FPS, for man skal manipulere ting med elektronisk telekinese, opgradere sine evner og skal ofte på spacewalk udenfor, hvor magnetstøvlerne lader dig vandre omkring på vægge og loft. Er du udenfor har du kun dragtens egen forsyning af ilt, som svinder hastigt.
Og du er ikke alene.
Vurdering:
Skulle jeg vurdere Dead Space udelukkende på den første times spil, er det fantastisk. Panikken, når man løber ned igennem de mørke gange med noget i hælene, ingen ammunition og elevatoren pludselig er blokeret, er suveræn. Manglen på livsvigtige forsyninger sætter et godt stressniveau og man letter i sædet flere gange.
Der skal også lyde stor ros til EA Games’ design af Isaacs rumdragt. Health, ilt, ammunition osv vises altsammen in-game, enten på dragten eller våbene. Der er altså ikke distraherende ikoner på skærmen, hvilket unægteligt gør oplevelsen mere intens og er noget alle andre spilfirmaer bør bemærke.
Men efter den rigtig gode time, har man hamstret for mange ressourcer. Man er simpelthen for dominerende med en plasmariffel i hånden, granater i bæltet og en flammekaster over skulderen. Der er stadig knappe ressourcer, men kun så du skal rationere, ikke så du går i panik.
Samtidig begynder andre problemer at melde sig. Missionerne er ret ens og lidt for tekniske (find dims, hent dims, brug dims til at komme videre) i forhold til uhyggen. Det forandres derfor fra et horrorspil til en shooter med horror-elementer.
Det er stadig godt og spændende, men bliver ikke ligeså godt som den første time igen. Jeg havde også nogle problemer med styringen ind i mellem. F.eks. skulle jeg på et tidspunkt via telekinese få en power-unit ind i det tilhørende kammer, så en dør fik strøm. Selvom jeg gjorde alting rigtigt ville det bare ikke fungere. Det tog *lang* tid at finde den perfekte vinkel, hvor det lige pludselig godt kunne lade sig gøre, og havde jeg ikke søgt hjælp i en walkthrough, ville jeg have troet, at jeg skulle løse opgaven på en anden måde.
Problemer til trods kan jeg sagtens anbefale Dead Space, hvis man holder af klaustofobisk horror i rummet. Der er lidt Alien møder Resident Evil over spillet og det er jo en god ting.
Jeg giver 4 ud af 6 mulige.