
Se den! Litteraturens betvinger. Mørket der falder over sindet. Den, der får de små børn til at græde.
Selvfølgelig vil der være nogle enkelte, gamle mennesker, der forkrampet klamrer sig til deres signerede udgave af Pelle Erobreren, indtil de gigtplagede og leverplettede fingre må give fortabt. Resten af verden vil i mellemtiden blive digital og forsøge at navigere i de nye muligheder.
Som forfatter står man og stirrer ud i det ukendte. Eller … det store udland har faktisk været med på bølgen i lang tid. Amazon.com har tusindvis af e-titler til salg og markedet boomer. Herhjemme er vi lidt hægtet af, fordi der ligger nogle tekniske udfordringer i vejen. Formatet diskuteres og det er et spørgsmål om de danske forlag har adgang til at bruge de forskellige platforme.
Min største frygt som forfatter er ikke e-bogen, men hvordan forlagene håndterer det nye medie. Vi kan se skræk-senariet fra musik-branchen, der indædt kæmpede imod den nye teknologi i stedet for at omfavne den. I et desperat forsøg på at forhindre piratkopiering og downloads gjorde de alle de forkerte ting. CD’er blev beskyttet på alskens (for forbrugeren) irriterende måder, mens advokaterne gik på klapjagt. Det eneste de gjorde, var at skubbe forbrugerne nærmere de ulovlige downloads. Hvorfor skal det være mere besværligt at være lovlydig end pirat?
Jeg købte f.eks. Cradle of Filths Bitter Suites to Succubi, da den udkom. Jeg kan lide bandet og ville derfor gerne betale for at støtte dem. Da jeg kom hjem og skulle høre musikken via computerens højtalere, fik jeg en overraskelse. I et forsøg på at forhindre piratkopiering, kunne CD’en ikke afspilles af et CD-rom drev.
Flot! Jeg havde så betalt 140,- for en CD jeg ikke kunne høre, da computeren var min afspiller. Det var den sidste, fysiske musik-CD jeg har købt.
Og i dag er det jo anderledes. Du har omgående adgang til millioner af numre via mobilen eller computeren, fordi hele måden musik distribueres og forhandles på har taget teknologien til sig.
Men slaget er på mange måder tabt. Der er nået at vokse en generation op, der ikke kunne drømme om at betale for musik, når de kan downloade det gratis.
Musikbranchen *burde* have gjort det nemt og billigt at hente musik lovligt, og scoret kassen på det.
Filmindustrien lærte lektien, men har heller ikke været hurtig nok til at udbrede den nemme, billige adgang.
Nu kommer turen så til os.
Vil den litterære verden gentage de dårlige erfaringer fra de andre brancher, eller tør vi gribe dyret ved hornene og omfavne digitaliseringen? Jeg er overbevist om, at den eneste måde at klare sådan en udfordring er ved at gøre det nemt og billigt at erhverve sig e-bøger. Ikke 50,- for en bog, men 20,- eller endnu mindre. Jo billigere folk kan støtte deres yndlingskunstnere, jo flere vil gøre det og jo nemmere kan man jo lige se de nye navne.
Som forfatter skal jeg nok klare det, men forlagene står overfor en dobbelt udfordring. I disse år er selvudgivelser blomstret op overalt og har gjort det muligt for helt almindelige mennesker (i modsætning til de overmennesker den litterære verden består af 😉 ) at udgiver bøger udenom de etablerede forlag.
E-bogen vil gøre dette endnu nemmere og endnu billigere.
Udfordringen for forlagene bliver at finde deres nye tilbud til forfatterne. Hvad kan de gøre for at holde på talenterne?
Jeg startede selv som selvudgivet, så jeg kender begge sider af miljøet og jeg kan se interessante tider forude. Forlagene tilbyder i dag professionel redigering, udgivelse og markedsføring. Hvis udgivelse og markedsføring bliver nemt via e-bøger, så står de ikke længere så stærkt.
Og tag ikke fejl – der bliver lagt mærke til e-bøgerne rundt omkring. Historier som Amandas, der har solgt 900.000 e-romaner på et år. Tre af bøgerne kan købes for én dollar (5,30 kr.), mens resten sælges for tre dollar (15,95 kr.). Det er langt billigere end de fleste andre bøger, men Amanda Hocking beholder 70 procent af indtægten og har oveni ingen udgifter til trykning eller markedsføring.
Læs hendes historie HER.
Jeg håber meget, at forlagene ikke begår samme fejl som musikindustrien, men de næste 10 år bliver spændende at følge med i.
Vil de unge i dag, som i stor grad dropper bøgerne, hive deres e-bogslæser frem, når der er reklamer i Paradise Hotel, eller skal der stærkere midler til?
Er vi på vej mod en verden af indie-kunstnere? En verden hvor informationsstrømmen er så tæt på os, at vi ikke længere er kunstnere og publikum, men er en del af et kollektivt skabende fællesskab?
Enig … i det meste. Men hvordan kan prisen på ebøger komme så langt ned i DK? Det vil kræve en anden distribution, end den som fungerer i dag. Publizon distribuerer ebøger ud til boghandlerne mod 5% i avance. Men … deres mindstepris er 5 kroner per bog. Så nærmer vi os pludselig en situation, hvor forfatterne får meget lav avance – også procentuelt.
Regnestykke kunne se sådan her ud:
Du tager 5 kroner for bogen – som forfatter.
Publizon tager 5 kroner.
Boghandlerne lægger 40 procent oveni.
Bogen koster 14 kroner.
Plus moms 25%.
Bogen koster 17,5o kroner
Din royalty er altså 28-29%. Langt fra de 70% som Amanda og hende ligesindede kan opnå i USA.
Men kunne man få 70% procent af en bog til 17,50 kroner, så ville forfatteren hæve 12,25 kroner per solgt bog.
Og det svarer meget godt, til det jeg får, hvis jeg skriver en børnebog, som udkommer på et forlag, med en vejl. udsalgspris på 150 kroner.
Så ja, ebøgerne kan blive langt billigere, men hvis forfatterne stadig skal tjene noget på det, kræver det en billig distribution, såsom Amazon, hvor distribution og salgskanal er rullet sammen til én og samme instans.
Bedste hilsner,
Morten
Det er klart, at eksemplet er fra USA, hvor moms mm er anderledes.
Men hele idéen er jo netop at skære mellemledene fra. Altså boghandlerne og forlag. Momsen skal jo under alle omstændigheder trækkes fra, før du regner din royalty ud.
Jeg tror heller ikke, at det er meningen, at man skal tjene ligeså meget pr. bog, men at den bliver så tilgængelig, at der sælges flere.
Publizons mindstepris bliver nok heller ikke ved med at være aktuel, efterhånden som markedet og konkurrencen stiger. 5 kr. er jo en grotesk overpris, hvis vi taler om en salgspris under 20,-. Det er jo mere end 30% avance i forhold til deres normale 5%, når momsen er trukket fra.
Faktisk er det jo netop fordi Amanda udgiver direkte igennem amazon, at hendes fortjeneste bliver så høj.
Men kan man få 5,- i fortjeneste, fordi bogen koster 17,5 så er salgspotentialet så meget større. Du overvejer ikke, om 17,5 er dyrt, hvis du gerne vil have bogen. 150,- er derimod ikke et ligegyldigt beløb. Du køber ikke 10 af dem om måneden.
I det hele taget er det distribueringen, der bliver udfordret. Hvis man køber et digitalt produkt, går du vel ikke til en mellemhandler, når nettet nu tillader, at du kan købe fra kilden. Hvis jeg skal købe et spil til download, går jeg ikke ind på Fonas hjemmeside, men EA Games eller Steam eller hvor det nu udbydes. Nettet gør os alle sammen internationale.
Og forhandlerfortjenesten på digitale produkter må nødvendigvis være lavere.
En boghandler, der fører mine bøger er med til at fremme salget. De bliver udstillet og der er en grad af PR. De skal selvfølgelig tjene på det.
De har lønninger, husleje og udgifter til at indkøbe bøger, som de ikke ved sælger.
En net-e-boghandel viderformidler bare et link. Der er ingen lagerplads, husleje eller andre fordyrende elementer, så de kan naturligvis ikke få den samme fortjeneste.
Og det er da lidt underligt, at hvis man går ind i en tilfældig boghandel, der *aldrig* har kigget på en af mine bøger, og bestiller “den nye af Michael Kamp”, så taster de ordren ind i computeren og bestiller den hjem.
På den indtastning tjener de dobbelt så meget på salget, som jeg gør. Og jeg har dog indtastet hele bogen
:-/
Som bognørd og ejer af en e-bogslæser ville jeg lige smide mit “bogmærke” ind. 😉
Det er også århundreder siden jeg har købt en cd, da de simpelthen er alt for dyre.
Og når det sjældent er alle numrene jeg gider høre, er det endnu mere spild af høne.
Jeg ser på film og bøger på den samme måde.
Først og fremmest har jeg ikke plads nok til at have alle de bøger stående som jeg har læst, og kommer til at læse. Jeg har ikke en borg med en hel fløj til overs!
Når bøgerne så nemt koster over 200 kr pr stk (som regel 349,-), har jeg ingen intentioner om at købe andre end dem jeg holder aller mest af, og kommer til at læse mange gange.
Og jeg går da slet ikke ud og køber bøger som jeg ikke har læst i forvejen!
Hvis jeg nu ikke kan lide den, og har spildt 349,- på den? – Dét er der ikke mange budgetter der kan holde til.
Der er det straks meget nemmere med e-bøger, der intet fylder, og som der faktisk kan findes en hel del af gratis. Selv om læseren til dem var dyr (1800,-), er det intet imod hvad den giver i fht plads.
(Har pt over 2000 titler liggende på min)
Jeg indrømmer da gerne at nogle af bøgerne har jeg ikke betalt for.
Men det er da ikke fordi jeg ikke ønsker at støtte forfatteren. Selvfølgelig vil jeg gerne det.
Ellers holder de jo op med at skrive. 😉
Dog halter selv de engelske og amerikanske sider lidt efter, ift fx amazon’s kindle.
Det er en ganske fin maskine, men den kan kun tage amazon’s format, og det er den for dyr til.
Især fordi mange bøger stadig er billigere at købe i paperback format, end som e-bog.
Dog, hvis det kunne komme dertil hvor en e-bog koster ca 50 kr stykket, ville jeg med glæde købe en bog eller 2 om måneden! 😉
Men i sidste ende. Teknologi og udvikling til side, så er der intet bedre end at stå med en bog hvor ryggen knirker en smule når den bliver åbnet for første gang, og duften af papir og tryksværte slår op i næsen på én.
Og det er ikke så nemt at få signeret sin bog, hvis den er digital. 😉
Pingback: Køb Moln – Jorden husker til 35,-