Når dit manuskript er færdigt (1/3)

Tillykke!

Dit manuskript er færdigt og du har nu skrevet en roman. Det skal fejres.

Champagne og kaviar, en kold øl i fuldmånens skær, en romantisk middag med din (tålmodige) partner, der har støttet dig igennem den ensomme, svære proces det er at færdiggøre en roman – what ever rocks your boat.

Fyr den af, kammerat. Du har fortjent det.

Fyr den af, kammerat. Du har fortjent det.

Men når festlighederne har lagt sig, de værste tømmermænd er kureret og hverdagen så småt begynder at vende tilbage, så har du dit manuskript liggende på bordet (eller harddisken) og er måske lidt usikker på næste skridt.

Hvad nu?

Hvordan får du mesterværket udgivet?

I grove træk kan du vælge mellem at blive udgivet på et traditionelt forlag, eller selvudgive dine ting. Begge dele har fordele og ulemper, og jeg vil i de følgende par indlæg præsentere de praktiske foranstaltninger ved begge, men det kan kort ridses op her:

Udgivet på traditionelt forlag

Fordele:

Professionel redaktion.
Der sidder en redaktør hvis eneste formål er at piske dit manuskript til dets bedste potentiale. Folk der arbejder med hundredvis af manuskripter og dermed har langt større erfaring i at spotte problematiske steder, eller fejl du selv er blind for.

Penge i hånden
Hvis forlaget gerne vil udgive dit værk, vil du modtage et forskud, der som regel afhænger af længden af værket. Når salget gøres op en gang om året, vil dit forskud selvfølgelig blive trukket fra det første salg.
Men du får altså dit forskud uanset hvad der ellers sker.

Andre ordner det praktiske
Når et forlag tager manuskriptet, så skal de nok sørge for opsætning, sats, kolofon og alle de kedelige ting omkring processen, som man ellers selv skal sidde og rode med. De betaler også forsiden, der udarbejdes i samarbejde med dig.

Kolofonen er ved at blive skrevet.

Kolofonen er ved at blive skrevet.

Netværk og PR
Et forlag har et langt større netværk end du selv har og kan derfor promovere dit værk og dit navn langt bedre end du selv har mulighed for. F.eks. har Tellerup Dennis-Klubben med over tusinde medlemmer, der alle får et nyhedsbrev. Det er gratis for Tellerup at gøre opmærksom på din udgivelse.
Plus stande ved Bogforum, adgang til interviews, bogmesser, foredrag osv. Ofte vil et forlag høre om arrangementer og have mulighed for at foreslå dit navn, hvis du gør dig godt bemærket.
Den slags omtale kan man ikke købe sig til.

Ulemper:

Mindre kunstnerisk frihed
Forlaget er i bund og grund en forretning, der skal tjene penge. De ansatte skal have løn, nye udgivelser skal finansieres osv., så de er mere interesserede i at dit værk kan sælges end om det overholder dine kunstneriske visioner.
Jeg har ikke selv haft problemer i den retning, men man kan jo ende med en redaktør, der har en anden vision med din historie end du selv har, og derfor trækker i en anden retning.
Forsiden bestemmer du heller ikke selv. Forlaget vil som regel spørge om du har nogen forslag og så selv forhandle med kunstneren, indtil et resultat dukker op alle kan acceptere.
Det fører tilbage til salgbarheden. Og omkostningerne, selvfølgelige.

Mindre fortjeneste
Et forlag betaler for hele udgivelsen, plus giver dig et forskud, så de skal selvfølgelig have deres omkostninger dækket plus tjene på udgivelsen. Som tommelfingerregel vil du på et forlag få 15% af bogens salgspris, før moms, som fortjeneste. Til sammenligning tager boghandleren 30% for at sælge dit produkt videre.
Altså vil en bog til 200,- (før moms 160,-) indbringe 24,-. Før skat.
Det forventede salg for en bog i hele dens levetid er mellem 1000 – 1500, men mange titler sælger langt mindre.
Du bliver ikke rig.

Her skal man dog lige huske, at selvudgivelser, specielt for en debutant, typisk vil sælge mindre (ofte langt mindre) end på et forlag og man selv skal starte med at investere penge i udgivelsen, der altså skal tjenes ind, før man får overskud.

Længere ventetid
Du venter længere på traditionelle forlag.
Først på at få dit manus vurderet og derefter skal det jo passe ind i deres udgivelsesplan. Forlag har som regel planlagt deres udgivelser tæt på et år i forvejen, så med mindre der opstår et hul i planen, kan du godt regne med at der går 10+ måneder fra du underskriver kontrakten til bogen kan købes i butikkerne.
Til sammenligning kan en selvudgiver (der jo kun skal tage hensyn til sig selv) have en bog ude en måned efter den er færdig, hvis ellers omslag mm. arrangeres sideløbende med redigeringen.

Afgiver rettighederne
Den største ulempe ved et traditionelt forlag er, at du sælger rettighederne til dit værk. Efterhånden som man bliver en mere erfaren forfatter – stiger i level – vil man gerne udforske nye måder at nå publikum, men da du ikke længere selv ejer rettighederne til dit værk, kræver det at forlaget er med på idéen. Engelsk oversættelse, e-bog, særtilbud på bestemte tidspunkter – det er alt sammen noget dit forlag nu kan bestemme.

Det er igen ikke et problem så længe parløbet kører gnidningsfrit, men bliver der en dag samarbejdsvanskeligheder, står man dårligt i forhold til sine ældre titler.

At selvudgive

Fordele:

Totalt ejerskab og frihed
Som selvudgivet har du totalt ansvar og dermed frihed for hele processen. Du kan selv bestemme forside, rettelser og alle de andre småting, samtidig med at du 100% bevarer din kunstneriske version. Vil du gerne udgive en roman, der er skrevet spejlvendt? Fyr den af – der er ikke nogen, der blander sig i om skidtet kan sælge.

Større fortjeneste
Der er flere forskellige måder at selvudgive på, men ens for dem alle er en større fortjeneste end 15% af salget. Starter du dit eget mini-forlag og sælger over nettet, får du jo 100% af overskuddet fra salget, mens boghandlere mm. selvfølgelig stadig skal have deres bid af kagen, hvis den skal sælges i boghandlerne også (og det skal den, hvis du vil sælge noget af betydning).

Vi er samlet i dag for at fejre de første 200 solgte eksemplarer.

Vi er samlet i dag for at fejre de første 200 solgte eksemplarer.

Beholder alle rettigheder
Du beholder alle rettigheder til dine udgivelser og kan derfor selv tage stilling til alle spørgsmål ang. oversættelser, videresalg, osv.
Hvis et filmselskab er interesseret i at filmatisere en af dine bøger, er det dig selv de skal forhandle med. Du kan sætte dine titler på udsalg, forære dem væk, oversætte dem, lave e-bøger og gøre lige hvad du har lyst til.

Ulemper:

Fordomme
Selvom det er blevet bedre, er der stadig rigtig mange fordomme om selvudgivelser. Den første reaktion hos mange, når de opdager at dit manus er selvudgivet, vil være: ”Nå, den var ikke god nok til et forlag.”
Det er blevet bedre, og det er ikke mit indtryk at det er lige så svært at blive bemærket som selvudgiver i dag, som da jeg selv startede i 2006, men det er op ad bakke for en debutant.

Nå, du var ikke god nok til et rigtigt forlag?

Nå, du var ikke god nok til et rigtigt forlag?

Redaktion
Du skal selv ud og skaffe en professionel redaktion. Korrekturlæsere, en neutral redaktør, du skal forhandler med en kunstner om omslaget og selv sørge for opsætning og alle de tekniske detaljer.
Og ja, du skal have eksterne folk til at læse korrektur. Man kan ikke selv gøre det og forvente gode resultater.
Det er alt sammen besværligt og dyrt, hvilke fører til:

Penge op ad lommen
Som selvudgiver investerer du dine egne midler i din egen udgivelse. Igen er der forskellige modeller, men du kan godt regne med at hive adskillige tusinde kroner op ad lommen, før din bog overhovedet nærmer sig en udgivelse. Mine gamle Bobs Saga romaner kostede hver især mellem 8.- 10.000,- at udgive.
Så selv om du tjener flere penge pr. solgt bog, skal du have dækket din investering, før du overhovedet får et overskud.

Netværk
Når din roman er udkommet har du en stor stak bøger liggende derhjemme (eller på et fjernlager) og er den eneste, der ved at bogen er udkommet.
Reklame, anmelder-eksemplarer, alle former for omtalte og promotion står du selv for. Og det er op ad bakke i starten, hvis du debuterer som selvudgivet.
Internettet har gjort det meget lettere og der er mange bogbloggere derude, der gerne vil anmelde interessante ting, men de professionelle markeder er lukket land i starten.
Netværk tager tid at opbygge.

Anmeldelser
Jeg debuterede med Bobs Saga 1: Tørre tæsk og springskaller i 2006 og der gik næsten et helt år, før jeg fik arrangeret den første anmeldelse.
De fleste aviser sorterer selvudgivelser fra i deres anmeldersektion, med mindre der er noget helt specielt ved udgivelsen.
Det er en fortløbende proces, hvor hver ny udgivelse gør det en lille smule nemmere at komme igennem til markedet, fordi du hele tiden bygger på dine tidligere anmeldelser.

Næste indlæg: Når man sender manuskriptet til et forlag.

Dette indlæg blev udgivet i Forfatterskab og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *